gmathکد های کیو آر امروزه در تمام کسب و کار ها و چشم اندازهای اجتماعی به چشم می آیند . این کد ها بیش از 15 است که به طور عمده در تابلو های تبلیغاتی ، مجلات ، تلویزیون و حتی در کتاب های درسی برخی از کشور ها یافت می شود .

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که این کد ها چه ارتباطی به آموزش دارند ؟
خوب این همان چیزی است که در این مقاله سعی شده است به آن پاسخ داده شود .

در این مقاله خواهید خواند :

  1. معرفی کد های کیو آر
  2. برای استفاده از کدهای کیو آر به چه چیزهایی نیاز خواهیم داشت ؟
  3. معرفی راه های استفاده از کدهای کیو آر در آموزش
  4. چگونه یک کد کیو آر ایجاد کنیم ؟

معرفی کد کیو آر :

QR Code یک رمز میله ماتریسی (یا بار کد دودورا [دو بُعدی]) است. می توان آن را با پوینده ‌های QR، تلفن همراه دوربین دار و تلفن هوشمند خواند. این بارکُد در بردارنده ی چید مانی از چهار گوش های سیاه بر روی زمینه ی سپید است. داده ی نهفته می تواند نوشته، نشانی وب، شماره تلفن، یا داده ی دیگری باشد.

ایده ساخت و اجرای این رمز، در شرکت تویوتای ژاپن و در سال ۱۹۹۴ میلادی بدست آمد. استفاده از این کد در ژاپن بسیار فراگیر است و بیشترین کاربرد را میان بارکد های دو بعدی دارد. "QR" کوتاه "Quick Response" (پاسخ سریع) می ‌باشد، زیرا سازنده ی آن می خواست کد به گونه ای باشد که درونمایه با شتاب زیاد رمزگشایی شود.

برای دیدن یا اسکن کدهای کیو آر به چه چیزهایی نیاز خواهیم داشت :

  • به یک تلفن همراه دارای دوربین یا یک تلفن هوشمند (آیفون ، تلفن هایی با سیستم عامل آندروید یا ویندوز فون)
  • برنامه ای که به شما این امکان را بدهد که کدهای اسکن شده را رمز گشایی کنید . (به صورت پیش فرض این برنامه ها بر روی تلفن های هوشمند نصب هستند .)

راه های استفاده از کدهای کیو آر در کلاس درس:

  • myVCard
    با شروع سال تحصیلی یکی از بهترین راه ها برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات تماس خود با دانش آموزان استفاده از کدهای کیو آر می باشد . شما می توانید اطلاعات تماس خود را در یک VCard (کارت ویزیت الکترونیک) وارد کنید . نمونه ای ازVCard  را می توانید در عکس مقابل ببینید .

 

 

 

 

 

  • qrTimeline
    دانش آموزان می توانند با استفاده از کدهای کیو آر جدول زمانی (Timeline) در مورد یکی از مورخین ریاضی مانند خوارزمی ، فیثاغورس ، ارشمیدس ،  براهماگوپتا، اقلیدس، و یا مورخان دیگر را ایجاد کنند . به این ترتیب که آدرس وب سایت هایی که حاوی اطلاعاتی در مورد پروژه شان می باشد را به ترتیب زمان بر روی جدول زمان کدهای کیو آر قرار دهند .

 

 

 

  • qrPoster
    شما می توانید پوستر های مرتبط با هر درس را با استفاده از کد های کیو آر ایجاد کنید . به عنوان مثال برای نشان دادن روش های متفاوت اثبات قضیه فیثاغورس می توانید یک مثلث قائم الزاویه را در مر کز قرار داده و لینک ویدیوی روش های متفاوت اثبات قضیه فیثاغورس را در اطراف آن قرار دهید . یا می توانید برای هر مفهوم یک پوستر (ایستگاه) ایجاد کنید که دانش آموزان با اسکن کردن کدهای کیو آر که آن را احاطه کرده اند به اطلاعاتی در مورد آن مفهوم دست یابند .

 

 

 

  • qrIntroClass
    از کد های کیو آر در ورودی کلاس استفاده کنید . سعی کنید این کار را در ابتدای سال تحصیلی انجام دهید . تا دانش آموزان در همان جلسه های اول با این نوع ارتباط آشنا شوند . کیو آر کد درب ورودی می تواند حاوی اطلاعات تماس معلم یا آدرس وب سایت یا وبلاگ معلم باشید . سعی کنید کد کیو آر درب ورودی را در فواصل زمانی مشخص تغییر دهید .

 

 

 

 

  • qrStickyNote
    شما حتی می توانید کد های کیو آر را بر روی دفتر دانش آموزان بچسبانید و در آن لینک پاسخ صحیح و کامل مطالب را قرار دهید . یا لینک سوالات متداول (FAQ) مرتبط با موضوع تدریس و اشتباهات رایج دانش آموزان را در آن بگنجانید .






  • بیشتر دانش آموزان بعد از اتمام آزمون به دنبال بازخورد سریع هستند . و از معلم پاسخ سوال های آزمون را می پرسند ، با استفاده از یک کد کیو آر می توانید لینک پاسخ سوالات آزمون را در اختیار آن ها قرار دهید .
  • راه های متفاوتی برای استفاده از کدهای کیو آر وجود دارد که بسته به نیازتان می توانید از آن ها استفاده کنید .

ایجاد کد های کیو آر :

برای ایجاد کدهای کیو آر سرویس های آنلاین فراوانی وجود دارند که در زیر به برخی از این سرویس ها اشاره می کنیم .

  • qrstuff
    شاید یکی از کامل ترین سرویس ها برای ایجاد کدهای کیو آر وب سایت qrstuff باشد . که به صورت پیش فرض از قالب های فراوانی پشتیبانی می کند . یکی از امکانات خوب این سایت قابلیت کوچک سازی URL می باشد . که این کار به رمز گشایی سریع تر کد کیو آر کمک فراوانی می کند .

 

  • qrKaywa
    از وب سایت kaywa هم می توانید برای ایجاد کدهای کیو آر استفاده کنید . یک از امکاناتی که سرویس تولید کد کیو آر این سایت را از سایر سایت ها متمایز می کند ، قابلیت تولید کد های کیو آر به دو صورت ایستا و پویاست .

 

  • goo_gl
    Goo.gl: هر چند که سرویس goo شرکت گوگل برای کوتاه سازی URL ایجاد شده است ولی این قابلیت را به شما می دهد که کد کیو آر ، لینک داده شده را هم دریافت کنید و علاوه بر آن آمار تعداد مراجعه به لینک مورد نظر را نیز داشته باشید.

 

  • از میان وب سایت های ایرانی که سرویس ایجاد کد به صورت آنلاین را ارائه می دهند . می توان به وب سایت کیو آر کد ایران با آدرس qr-code.ir و وب سایت رمزینه با آدرس qrcs.ir  اشاره کرد .

دریافت پی دی اف مقاله استفاده از کدهای کیو آر در کلاس درس ریاضی